Georgioupolis

Denne hyggelige landsbyen er vel verd et besøk. Georgioupolis ligger ca 4 mil sydøst for Chania by- og ca 18 km fra Kalives.

Elven Almyros munner ut i denne sjarmerende og grønne landsbyen, og en spasertur langs elven og havnen er både hyggelig og romantisk.

#båthavn#idyll

#Almyros#elv

Vi oppdaget landsbyen på kartet- etter å ha tilbrakt en dag ved den vakre innsjøen Kournas, som ligger bare et par km unna. Etter en kort taxitur- var vi der, og vi startet med en hyggelig rusletur langs elven.

Her var det fredfullt og vakkert- og ved elvens munning fikk vi straks øye på en nydelig liten kirke på en holme ute i havet.

Her oppdaget vi også den lange, fine sandstranden med solsenger og parasoller, som vi- slitne etter en lang og varm dag, gjerne betalte et par euro for å benytte.

#tidforhvile#slitne

#utforske#leke#glede

Uthvilte etter en god time på solsenga- var det nå på tide og utforske mer av landsbyen.

Vi fant fort veien mot "sentrum". Her var det virkelig koselig. Kafeer, tavernaer og små butikker side om side. Fulle av ny energi "løp" vi sikksakk fra butikk til butikk, tittet inn i kafeer og små suvernisjapper- og fikk brukt noen euro både her og der.

#forforfriskninger#varmettermiddag

Til slutt kom vi opp på torget med de fine vannfontenene.
Torget var omkranset av kafeer og restauranter hvor det virkelig fristet å slå seg ned. -Her var stolene myke og behagelige i motsetning til de tradisjonelle greske trestolene vi hadde blitt vant til.

#torget#vannfontener#sjarm

Etter nok en kaffe- og enda mer iskrem og kaker, var det på tide å finne veien tilbake til Kalives.
-Det viste seg å være bare noen minutters gange før vi befant oss oppe ved hovedveien og bussholdeplassen.

- Og stor var vår overraskelse når vi oppdaget at bussen som stoppet var moderne og komfortabel med gode, myke seter og behagelig aircondition. Vi betalte dessuten kun et par euro for to billetter til Kalives.

Riktignok måtte vi gå av bussen oppe ved hovedveien, for så å gå ned til landsbyen, men vi hadde hatt en fantastisk dag......
"Carpe diem"🌸

Hilsen fra Georgioupolis
 Wilma & Betty💞

Kreta

Lange finkornede sandstrender,
-klipper med trapper ned i havet...

Utsikten, -solen som glitrer på vannoverflaten,
-solnedgangen når du sitter på strandtavernaen en varm sommerkveld.

Barnelatter og lek på stranden,
-lyden av bølgene som slår mot land.
-Du kjenner solen varme mot huden og freden og skuldrene senker seg...

#solnedgangen

#badelangsklippene

#Gresktaverna

Rusle rundt i smale gater, - bare nyte, - og fylle sinnet med nye inntrykk.

Nydelige kirker, - murhus med bueganger som er som tatt ut av et maleri...
-Leirkrukkene i alle fasonger og størrelser -som pynter opp og pryder ethvert Greskt hjem.

#Greskarkitektur

#Leirkrukkerogbueganger

#Leirkrukkene#påKreta

#Idyllisk

Grønnsaksmarkedene, olivenlundene, sitrontrærne ..
- Og de mange fortaustavernaene hvor man kan sitte og bare ta inn alle inntrykkene, - og la de synke mens du følger med på livet rundt deg.

#LivetpåKreta

#historie

#smalegater#idyll

#sitrontrærne

- På sidebordet sitter noen eldre karer og prater, - de satt der i går også, -og kanskje satt de der også dagen før ...

Det dovne fredfulle livet smitter, man kjenner seg rolig, -har ikke lyst til å stresse...

#nyterlivet

#godkaffe

#skumringstimen

Lake Kournas

Denne fantastiske innsjøen er vel verd et besøk.

Vi hadde lest om stedet- og fant ut at det ikke kunne ligge så langt fra Kalives i retning Rethymnon.

Så etter å ha tatt kontakt med en hyggelig taxisjåfør- som ville ha 35 euro for å kjøre oss dit, dro vi avsted

#Lake#Kournas

Vi ble ikke skuffet. Innsjøen lå nydelig til- omkranset av fjell og åskammer, med hvit sand/hardtråkket leire rundt hele innsjøen.

-Her kunne man leie både pedalbåt og kano, eller slappe av på en av de mange solsengene.

#under et #Oliventre

#slappe av#I skyggen

Kournas er forøvrig Kretas eneste ferskvanns-innsjø, og det sies at den har underjordiske kilder.

Innsjøen munner ut i byen Georgoupolis-bare noen få kilometer unna, hvor elven renner ut i havet, -og det er et rikt dyreliv ved innsjøen.

Her finnes både skilpadder, gjess og tamme ender, noe vi fikk merke når vi lå på solsengene nede ved strandkanten. En av endene der hadde tydeligvis tatt på seg oppgaven som fotterapeut. Først strøk den nebbet sitt opp og ned under foten, for deretter og nappe i tærne, utrolig morsomt, bare synd at vi var for trege med kamera.

#strand dag ved #fjellet

#Lake Kournas

På veien ned til innsjøen er det både butikker og tavernaer, noe som er en opplevelse i seg selv.

-Her kan man skue utover Kournas mens man nyter noe godt å spise, eller kjøler seg ned med noe kaldt å drikke. For varmt var det denne fine dagen i september, 32 grader ble målt- og siden Kournas ligger i en slags "gryte"- virket det mye varmere.

#Isanden#vedfjellet

Varmen til tross- vi tilbragte en flott dag ved den vakre innsjøen,
-et sted å slappe av,
-et sted å komme tilbake til.